BVO logo
Bijentelling

Nationale bijentelling 2024

Waarom is het tellen van bijen belangrijk?

Het vergaren van kennis over bijen is cruciaal om deze insecten effectiever te kunnen ondersteunen. Dit is de reden dat we een oproep doen aan iedereen om deel te nemen aan de landelijke studie naar bijen. Nederland is de thuisbasis voor bijna 360 verschillende bijensoorten, waarvan meer dan de helft als bedreigd wordt beschouwd.

De cruciale rol van bijen in de bestuiving is onmiskenbaar. Koos Biesmeijer, een deskundige op het gebied van bijen van het Naturalis, merkt op: “Onze voedselgewassen voor 80% en bijna 90% van de wildgroeiende planten zijn afhankelijk van de bestuiving door bijen en andere insecten.”

Nationale Bijen Telling

Het project van de Nationale Bijentelling is een samenwerkingsverband tussen Naturalis, IVN Natuureducatie, en LandschappenNL. Het heeft als doel om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over bijen om hen beter bij te staan. We moedigen daarom iedereen aan om aan deze nationale studie deel te nemen. Dit evenement wordt mede mogelijk gemaakt door EIS Kenniscentrum Insecten en Waarneming.nl. Dit jaar wordt de bijentelling gehouden van 15 t/m 24 april!

Studie

Afgelopen jaar hebben meer dan 3.700 personen bijgedragen aan de Nationale Bijentelling, waarbij ze gezamenlijk meer dan 75.000 bijen en zweefvliegen geteld hebben, ondanks de lage temperaturen in het voorjaar. Dit groeiende aantal deelnemers is een positieve ontwikkeling voor de wilde bij. Volgens Biesmeijer, wordt men zich toenemend bewust van het belang van wilde bijen en is men bereid om zich daarvoor in te zetten. Jaarlijkse tellingen in tuinen goed tvormen een belangrijke bron van onderzoek naar wilde bijen in ons land en leveren nieuwe inzichten op, zoals regionale verschillen of tussen stedelijke en landelijke gebieden. Voor een accurate trendanalyse in bijenpopulaties moet men echter vij jaar lang gegevens verzamelen, om variabelen zoals klimaatveranderingen te kunnen uitsluiten.

Doe ook mee

Iedereen kan deelnemen, ongeacht de mate van kennis over bijen. Met een telblad en een gidsje over bijen kan je de zestien typen wilde bijen, hommels en zweefvliegen herkennen. Bovendien kan je je voorbereiden op de Bijentelling met behulp van spelletjes en leuke activiteiten. Schrijf je dus vandaag nog in op de website “Nationale Bijentelling” en doe mee!

Kopiëren is helaas niet toegestaan